عطر و اتکلن, وبلاگ

تفاوت عطر و ادکلن چیست؟

original0

اغلب مردم بر این باورند که عطر همان ادکلن می باشد یا خیلی ها دیگر بر این باورند که ادکلن به زبان خاجه عطر گفته می شود .عده بسیاری حتی خیلی از اساتید بر این باورند که عطر را به روایح زنانه و ادکلن را به روایح مردانه می گویند . یک تصور غلط دیگر این است که بسیاری تصورشان بر این است که ادکلن به برندهای لاکچری گفته می شود مانند ادکلن دیور ساواج و عطر همان اسانس هایی هست که برای ما به صورت میلی داخل شیشه های کوچک می ریزند . در این مقاله قصد داریم با هم عطر و ادکلن را برسی نماییم و اصطلاحات مهم در مورد روایح را بیشتر بشناسیم ، پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید .

Fragrances 1

عطر چیست؟

به مجموعه ای از رایحه های مختلف که حالت قوی و ماندگارتری دارند عطر می گویند . عطر ها ممکن است از ترکیب صدها رایحه مختلف تشکیل شوند که به دو صورت فر آوری می شود:

1: طبیعی: از طریق استخراج روغن به روش تقطیر، استخراج سیال، استخراج با حلال، به روش پولکی و استخراج اتانول صورت می گیرد. روغن موجود در عطرها در واقع همان عطر رقیق نشده است که دوام و ماندگاری بالایی دارد. به این  روغن ها در واقع روغن های اساسی عطر گفته می شود. روغن های اساسی عطر به دلیل غلظت بالا و بویایی آنها به مقدار کمی در تولید عطر استفاده می شوند. گاهی اوقات مشاهده می شود که غلظت بعضی از عطرها بسیار بالاست که این امر برگرفته از همین ترکیب روغن های اساسی با عطر است. مثلا Eau de perfume غلظتش مابین 7%تا 15%است.

2 : در ادامه روش دوم را بررسی میکنیم: با سایا همراه باشید

Untitled design 10

اسانس چیست …

اسانسها از طریق تولید ترکیبات آلی بدست می آید ، امروزه اکثر کمپانی‎های تولید عطر روش مصنوعی را به دلیل سهولت و مقرون به صرفه بودن ترجیح می‎دهند..

2: صنعتی: بخش پارافيني عطر، که اسانس گفته می‎شود و چرب تر و فاقد احساس و روح می باشد ..عطر های اورجینال از روغن خالص گیاه استخراج می‎شود در صورتی که اسانس فاقد پختگی و تعادل هنرمندانه مخلوق عطر و عطار است. اسانس در تقلید از رایحه های مختلف و با استفاده از مواد شیمیایی ساخته می‎شود. برای همین هست که نمی شود از آنها نت های عطر های خاص مانند سدر ، زنبق ، بنفشه ، تنباکو ، میخک و هزاران رایحه دیگر را گرفت و نکته بسیار مهم این است که معمولا اسانس هابه دلیل صنعتی بودن قادر نخواهند بود به شما نت میانی و نت پایانی ارائه بدهند ، و این دلیل اختلاف قیمت بسیار زیاد میان عطر و اسانس میباشد.

دسته بندی عطر ها به چه صورت می باشد؟

پرفیوم:

عطرهای پرفیوم‌ از ۲۰ الی ۴۰ درصد اسانس روغنی و خالص تشکیل شده‌اند و به همین دلیل اگر صبح از عطر خود استفاده کنید احتمالا تا غروب بوی آن را به وضوح احساس خواهید کرد. پرفیوم‌ها بالاترین میزان غلظت اسانس معطر را داشته و بیشترین ماندگاری را نیز ارائه می‌دهند. معمولا عطرهایی که از نوع پرفیوم هستند ماندگاری ۶ الی ۸ ساعته داشته و البته قیمت بالاتری نیز دارند.

    ادو پرفیوم:

از نظر غلظت عصاره رتبه دوم را دارد و به اختصارEDP  نشان داده می شود. این عطرها بوی سبک تر و قیمت ارزان تری نسبت به پرفیوم دارند، ادو پرفیوم ها 15 تا 20 درصد عصاره خالص را دارا می باشند و در رتبه دوم از نظر میزان غلظت قرار دارند. ادوپرفیوم ها بیشتر با الکل مخلوط می شوند.

    ادو تویلت:

بر روی شیشه این نوع از عطرها معمولا عبارت EDT را می‌توان مشاهده کرد. در تولید ادوتویلت‌ها از ۵ الی ۱۵ درصد اسانس روغنی معطر استفاده می‌شود و در شرایط نرمال ماندگاری ۴ تا ۵ ساعته را می‌توان از این نوع محصولات انتظار داشت که البته تا حد زیادی به نوع رایحه و طبع عطر (گرم، معتدل یا سرد) بستگی خواهد داشت. در این نوع از محصولات، معمولا بر روی ترکیبات نت‌های ابتدایی تمرکز شده است. خرید عطر مردانه یا زنانه از نوع ادوتویلت معمولا از انواع پرفیوم و ادوپرفیوم به ‌صرفه‌تر است.

    ادکلن:

ادوکولون یا EDC نسبت به سه نوع قبلی از غلظت بسیار کمتر اسانس‌های روغنی برخوردار بوده و در واقع تنها ۲ تا ۷ درصد اسانس خالص معطر در ساخت آن به کار رفته است. درصد الکل استفاده شده در ادکلن‌ها بسیار بالا بوده و طبیعتا قیمت مقرون‌به‌صرفه‌ای نیز دارند. ماندگاری بو در این نوع محصولات معمولا حداکثر ۲ ساعت است. از آنجایی که بسیاری از محصولات مردانه از نوع ادکلن هستند، این باور غلط که ادوکلن‌ها صرفا مختص به آقایان است در بین عموم مردم جا افتاده است.

    اوفرش:

تنها 3 درصد عصاره دارند، برای کسانی که عطر بسیار سبک و ملایم دوست دارند انتخاب مناسبی می باشد. معمولا برای استفاده در مهمانی ها از پرفیوم و ادو پرفیوم اسافاده می کنند و برای استفاده روزمره ادوتویلت و اوفرش ها انتخاب مناسبی می باشد.

مطلب پایانی …

دنیای عطرها دنیای هنر است ، پراز گل ها ، رنگ ها و زیبایی .تفاوت هزینه ای که برای خرید یک عطر اورجینال می کنید نسبت به خرید هزینه اسانس یا عطر های فیک و کپی ، دقیقا مشابه خرید یک اثر نقاشی از یک نقاش و هنر مند بزرگ است که سالها برای خلق یک تابلو زمان و انرزی خرج کرده و اصلا قابل مقایسه با نمونه چاپ شده ان تابلو نیست . در کشور ما با توجه به قیمت ارز هزینه ی عطر های اورجینال هم به نسبت گران می باشد اما این موضوع در همه جای دنیا وجود دارد که هزینه هنر و خلق زیبایی بالاست و برای داشتن این هنر و زیبایی فقط باید عشق داشت ، عشق بوییدن و پوشیدن یک عطر متفاوت . گالری آرایشی سایا با دتشتن سالها تجربه در زمینه واردات و فروش محصولات اورجینال می تواند شما را در خرید یک عطر اورجینال و با کیفیت همراهی کند . خیلی ممنونیم که تا انتهای این مقاله با ما همرا بودید .

با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *