وبلاگ

بررسی تاثیرات تغذیه بر سلامت پوست و مو

best foods for skin and hair

زمانی که از سلامت پوست و مو صحبت میکنیم اولین نکته ای که به ذهن میرسد مصرف موضعی محصولات مراقبت از پوست و مو میباشد در حالی که سلامت پوست و مو بازتابی از وضعیت درونی بدنتان است بنابراین برای این که پوست سالم‌تر، موهای شاداب‌تر و زیباتری داشته باشید باید رژیم غذایی‌تان را اصلاح کنید. سلول‌های جوان برای اینکه جایگزین سلول‌های پیر و مرده شوند به مواد مغذی نیاز دارند. داشتن رژیم غذایی متعادل، مواد مغذی موردنیاز و حیاتی بدن برای حفظ نرمی، لطافت و شادابی پوست را تأمین می‌کند. پیری امری اجتناب‌ناپذیر است و چین و چروک‌ها به ‌مرور زمان روی پوست ظاهر می‌شوند. قرار گرفتن در معرض آفتاب، مواد آرایشی و شیمیایی و تغذیه نامناسب هم مشکلات پوستی ناشی از افزایش سن را تشدید می‌کنند.

برای داشتن پوستی سالم و زیبا تنها رعایت یک روتین پوستی کافی نخواهد بود. باید به طور همزمان از یک رژیم عذایی متعادل کمک بگیرید. در این مقاله در مورد اهمیت تغذیه برای داشتن پوست و موهای سالم تر صحبت می کنیم. پس اگر مایلید که بدانید کدام یک از غذاها برای سلامت و زیبایی پوستتان مناسب و کدام نامناسب است، در ادامه با ما همراه شوید.  

مواد مغذی مورد نیاز برای پوست

برخی از ویتامین‌ها، مواد معدنی و ترکیبات مغذی مستقیما به لطافت، نرمی و زیبایی پوست کمک می‌کنند:

ویتامین C

این ویتامین پوست را از آسیب نور خورشید به الاستین و کلاژن در امان نگه داشته و در برابر استرس‌های محیطی از آن محافظت به عمل می‌آورد. مصرف ویتامین سی باعث افزایش تولید کلاژن در بدن نیز شده و علائم پیری زودرس را به تعویق می‌اندازد.

ویتامین سی ساخت کلاژن در بدن را تامین می کند و دارای خاصیت آنتی اکسیدانی می باشد که نقش بسزایی در جلوگیری از پیری پوست دارد. علاوه بر این، از پوست در برابر آثار مخرب نور خورشید محافظت می کند. این ویتامین می تواند به بهبود زخم ها و رفع کبودی های پوست کمک زیادی نماید. عناب، فلفل دلمه ای، سیب زمینی، گوجه فرنگی، مرکبات (پرتقال، لیمو و …) وجگر از منابع مهم ویتامین ث می باشند.

ویتامین A

مصرف منابع ویتامین A تولید سلول‌های پوست را تحریک کرده و به محکم و سالم نگه داشتن پوست کمک می‌کنند.

ویتامین E

ویتامین E با داشتن خاصیت آنتی اکسیدانی پوست را از التهاب و آسیب نور خورشید دور نگه می‌دارد.این ویتامین از چین و چروک پوستی جلوگیری می کند و به میزان زیادی در مغزیات (مانند تخمه آفتاب گردان)، جوانه گندم، روغن های گیاهی و حبوبات یافت می شود.

امگا ۳

منابع امگا ۳ به نرم شدن پوست کمک کرده و پوست را مرطوب نگه می‌دارند. بهترین منابع این ترکیب مغذی را در روغن ماهی و ماهی‌های چرب مثل سالمون و ساردین می‌توانید بیابید.

کوآنزیم کیوتن

این ترکیب مغذی از عملکرد سلول‌های سالم پشتیبانی کرده و به طور موضعی در کرم‌های ضد چروک نیز می‌توان از آن استفاده کرد. CoQ10 در بسیاری از محصولات مراقبت از پوست استفاده می‌شود.

سلنیوم

سلنیوم از پوست در برابر رادیکال‌های آزاد که باعث علائم پیری مانند خشکی پوست، چین و چروک و آسیب بافتی می‌شود، محافظت می‌کند.این مادّه معدنی در انواع گوشت، غذاهای دریایی مانند میگو، جگر، کنجد و غلات سبوس دار یافت می شود.

آنتی اکسیدان‌ها

ویتامین‌ها و مواد مغذی که خاصیت آنتی اکسیدانی دارند، از بروز آسیب‌های پوستی که ناشی از رادیکال‌های آزاد هستند، جلوگیری به عمل می‌آورند.

1709699 838

در پایان باید بگوییم که تغذیه به صورت مستقیم بر زیبایی و سلامت پوست تاثیر می گذارد. متخصصان پوست و مو بر این باورند که تغذیه ای سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی در کنار نوشیدن مقدار مناسب آب در طول روز به حفظ زیبایی و سلامت پوست کمک بسیاری می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *